!TESTOVACÍ WEB! Kontaktujte nás +420 730 157 063 - rozumacit@pestouni-rac.cz

Práva a povinnosti pěstounů

V Dohodě o výkonu pěstounské péče jsou specifikována tato práva a povinnosti: 

Osoba pečující a osoba v evidenci má v rozsahu a za podmínek uvedených v dohodě o výkonu pěstounské péče:

a) právo na poskytnutí nebo zajištění pomoci při osobní péči o svěřené dítě, pokud osobní péči o dítě nemůže zajistit ani jiná osoba dítěti blízká, která má povinnost a právo podílet se na osobní péči o dítě v pěstounské péči; tato pomoc spočívá v zajištění krátkodobé péče:

  1. po dobu, kdy je osoba pečující uznána dočasně práce neschopnou nebo při ošetřování osoby blízké,
  2. při narození dítěte,
  3. při vyřizování nezbytných osobních záležitostí,
  4. při úmrtí osoby blízké

Klíčoví sociální pracovníci během spolupráce s rodinou mapují síť blízkých osob dítěte a pěstouna a vypracovávají Plán krátkodobé pomoci.



b) právo na poskytnutí nebo zajištění celodenní péče o svěřené dítě nebo děti, která je přiměřená věku dítěte, v rozsahu alespoň 14 kalendářních dnů v kalendářním roce, jestliže svěřené dítě dosáhlo alespoň věku 2 let;

c) právo na poskytnutí odborného poradenství souvisejícího se svěřením dítěte do pěstounské péče;

d) právo na poskytnutí nebo zajištění psychologické nebo terapeutické odborné pomoci související se svěřením dítěte do pěstounské péče, a to i pro svěřené dítě nebo vlastní děti osoby pečující nebo osoby v evidenci; 

Na poskytnutí psychologické, terapeutické či jiné odborné pomoci mají právo i případné biologické děti, které v rodině žijí. 

e) právo na poskytnutí pomoci při plnění povinností udržovat, rozvíjet a prohlubovat sounáležitost dítěte s osobami dítěti blízkými a umožnit styk rodičů s dítětem v pěstounské péči, včetně pomoci při zajištění místa pro uskutečňování styku oprávněných osob s dítětem a při zajištění asistence při tomto styku;

Podpora navazování a rozvíjení kontaktů dítěte s jeho biologickou rodinou je jedna ze základních potřeb dětí v náhradní rodinné péči. Kontakt podporuje rozvoj identity,  posiluje možnost případného návratu dítěte do biologické rodiny a předchází a zabraňuje nezdravé idealizaci biologické rodiny u dítěte. Pěstounům proto vzniká povinnosti udržovat, rozvíjet a prohlubovat sounáležitost dítěte s osobami dítěti blízkými, zejména s rodiči, a umožnit styk rodičů s dítětem v pěstounské péči, pokud soud nestanoví jinak.

Úkolem klíčového sociálního pracovníka zůstává přinášet téma kontaktu dítěte s biologickou rodinou během konzultací s pěstouny, vyhodnocovat rizika a hledat s rodinou takový způsob kontaktu, který bude pro dítě přínosný a bezpečný. V případě potřeby a dohody všech stran může být klíčový sociální pracovník rodiny přítomný u kontaktu s biologickou rodinou dítěte. Organizace také zajišťuje soudem nařízený asistovaný kontakt u náhradních rodin, se kterými má dohodu, pokud ji k tomu soud určí.

f) povinnost zvyšovat si znalosti a dovednosti v oblasti výchovy a péče o dítě v rozsahu 18 hodin v době 12 kalendářních měsíců po sobě jdoucích, a jde-li o osoby vykonávající zprostředkovanou pěstounskou péči, v rozsahu 24 hodin v době 12 kalendářních měsíců po sobě jdoucích, a právo na poskytnutí a zajištění možnosti zvyšovat si tyto znalosti a dovednosti;

Pěstouni mají zákonnou povinnost vzdělávat se a zvyšovat si tak své výchovné kompetence.  Pro zprostředkované pečující se jedná o 24 hodin za daný rok, pro nezprostředkované pečující pak 18 hodin. Vzdělávání pěstounů plánuje klíčový sociální pracovník s rodinou dle jejích individuálních potřeb. Při uzavření dohody a následně na začátku každého roku spolupráce je vytvořen tzv. Vzdělávací plán pěstouna. Věděli jste, že povinnost vzdělávat se musí splnit musí splnit oba manželé, jsou-li pečujícími společně?

Rozum a Cit zajišťuje nabídku vzdělávání tak, aby si pěstouni mohli svou povinnost pohodlně splnit. Více o naší pestré škále seminářů, klubů či on-line akcích se dočtete v sekci Vzdělávání pěstounů.

g) povinnost umožnit sledování plnění dohody o výkonu pěstounské péče podle § 47b odst. 4.;

Pěstouni jsou povinni umožnit sledování naplňování Dohody a spolupracovat se svým klíčovým sociálním pracovníkem. Návštěvy probíhají zpravidla v domácnosti pěstounů. Doprovázejícímu pracovníkovi musí být umožněno hovořit s dítětem o samotě, avšak vždy po dohodě s pěstounem.

Každých 6 měsíců zpracovává klíčový sociální pracovník doprovázející organizace Rozum a Cit zprávu o průběhu výkonu pěstounské péče, kterou předá místně příslušnému OSPOD. S obsahem zprávy pěstouny i dítě vždy seznámí. Pěstouni mají právo vyjádřit své připomínky k obsahu půlroční zprávy, kterou předáme místně příslušnému OSPOD pečujícího i svěřeného dítěte.

Pěstouni jsou povinni bezodkladně sdělit klíčovému sociálnímu pracovníkovi všechny důležité skutečnosti spojené s výkonem pěstounské péče a umožnit mu vykonat předem ohlášenou návštěvu v domácnosti.

h) právo na stížnost

Klienti Rozum a Cit, z. s. si mohou stěžovat na kvalitu nebo způsob poskytovaných činností, aniž by tím byli jakýmkoli způsobem ohroženi.

Rozum a Cit, z. s. má pro vyřizování stížností stanovena následující vnitřní pravidla:

Stížností rozumíme nespokojenost klienta s kvalitou nebo způsobem poskytovaných činností. Podání podnětu nebo stížnosti můžete učinit při osobním setkání ústně, dále telefonicky, elektronicky, dopisem, prostřednictvím schránky na podněty, připomínky a stížnosti. Řešení podnětu či stížnosti se věnuje odpovědný pracovník. Stížnost vždy řeší přímý nadřízený pracovníka, kterého se stížnost týká.

Pokud nebudete s řešením stížnosti spokojen/a, můžete se poté obrátit na výkonnou ředitelku organizace, případně na předsednictvo organizace.

Pokud se budete chtít obrátit na další nadřízené a nezávislé orgány, kontakty uvádíme níže. Na Váš podnět či stížnost Vám vždy odpovíme písemně.

Pokud neuvedete v podnětu nebo stížnosti své jméno ani adresu, vyřízení Vaší záležitosti zveřejníme vždy na nástěnce na pracovišti, kde pracuje váš průvodce a uveřejníme na našich webových stránkách. Všechny podněty a stížnosti evidujeme v písemné podobě a využíváme je ke zlepšení spolupráce s Vámi. Lhůta pro vyřízení Vašich podnětů a stížností je 30 dní. 

Nespokojenost s vyřízením podnětů a stížností:

Pokud nejste spokojen/a s řešením Vašeho podnětu nebo stížnosti v naší organizaci, můžete se obrátit na tyto nadřízené a nezávislé orgány:

Kontakty na nadřízené orgány:

  1. Krajský úřad Středočeského kraje – Zborovská 11, 150 21 Praha 5, tel: 257 280 111
  2. Ministerstvo práce a sociálních věcí (MPSV) – Na Poříčním právu 1/376, 128 01 Praha 2, tel: 221 921 111

Kontakty na nezávislé orgány:

  1. Veřejný ochránce práv – Údolní 39, 602 00 Brno, tel: 542 542 777
  2. Český helsinský výbor – Štefánikova 216/21, 150 00 Praha – Smíchov, tel: 257 221 142

Nejsou vám některá práva o povinnosti jasná?

Všechny otázky rádi zodpovíme.

Kontaktujte nás

Pomáháme s rozumem

Pomáháme s rozumem, 
nasloucháme s citem


Chcete nás podpořit?

Více informací

Kde působíme

Kde působíme

ikona-terc.png

Praha

Jste z hlavního města Prahy a hledáte doprovodnou organizaci?

Kontaktujte nás

ikona-terc.png

Plzeň

Jste z Plzně či Plzeňského kraje a hledáte doprovodnou organizaci?

Kontaktujte nás

ikona-terc.png

Střední čechy

Jste ze Středočeského kraje a hledáte doprovodnou organizaci?

Kontaktujte nás