Kliknutím na Přijmout cookies dáváte souhlas s uložením vybraných cookies (nutné, preferenční, výkonnostní, marketingové). Cookies používáme pro lepší fungování našeho webu, měření jeho výkonnosti a cílení a personalizaci reklam. To jaké cookies budou uloženy, můžete svobodně rozhodnout pod tlačítkem Upravit nastavení.
Prohlášení o cookies.
Práva a povinnosti pěstounů
V Dohodě o výkonu pěstounské péče jsou specifikována tato práva a povinnosti:
Osoba pečující a osoba v evidenci má v rozsahu a za podmínek uvedených v dohodě o výkonu pěstounské péče:
a) právo na poskytnutí nebo zajištění pomoci při osobní péči o svěřené dítě, pokud osobní péči o dítě nemůže zajistit ani jiná osoba dítěti blízká, která má povinnost a právo podílet se na osobní péči o dítě v pěstounské péči; tato pomoc spočívá v zajištění krátkodobé péče:
Klíčoví sociální pracovníci během spolupráce s rodinou mapují síť blízkých osob dítěte a pěstouna a vypracovávají Plán krátkodobé pomoci.
b) právo na poskytnutí nebo zajištění celodenní péče o svěřené dítě nebo děti, která je přiměřená věku dítěte, v rozsahu alespoň 14 kalendářních dnů v kalendářním roce, jestliže svěřené dítě dosáhlo alespoň věku 2 let;
c) právo na poskytnutí odborného poradenství souvisejícího se svěřením dítěte do pěstounské péče;
d) právo na poskytnutí nebo zajištění psychologické nebo terapeutické odborné pomoci související se svěřením dítěte do pěstounské péče, a to i pro svěřené dítě nebo vlastní děti osoby pečující nebo osoby v evidenci;
Na poskytnutí psychologické, terapeutické či jiné odborné pomoci mají právo i případné biologické děti, které v rodině žijí.
e) právo na poskytnutí pomoci při plnění povinností udržovat, rozvíjet a prohlubovat sounáležitost dítěte s osobami dítěti blízkými a umožnit styk rodičů s dítětem v pěstounské péči, včetně pomoci při zajištění místa pro uskutečňování styku oprávněných osob s dítětem a při zajištění asistence při tomto styku;
Podpora navazování a rozvíjení kontaktů dítěte s jeho biologickou rodinou je jedna ze základních potřeb dětí v náhradní rodinné péči. Kontakt podporuje rozvoj identity, posiluje možnost případného návratu dítěte do biologické rodiny a předchází a zabraňuje nezdravé idealizaci biologické rodiny u dítěte. Pěstounům proto vzniká povinnosti udržovat, rozvíjet a prohlubovat sounáležitost dítěte s osobami dítěti blízkými, zejména s rodiči, a umožnit styk rodičů s dítětem v pěstounské péči, pokud soud nestanoví jinak.
Úkolem klíčového sociálního pracovníka zůstává přinášet téma kontaktu dítěte s biologickou rodinou během konzultací s pěstouny, vyhodnocovat rizika a hledat s rodinou takový způsob kontaktu, který bude pro dítě přínosný a bezpečný. V případě potřeby a dohody všech stran může být klíčový sociální pracovník rodiny přítomný u kontaktu s biologickou rodinou dítěte. Organizace také zajišťuje soudem nařízený asistovaný kontakt u náhradních rodin, se kterými má dohodu, pokud ji k tomu soud určí.
f) povinnost zvyšovat si znalosti a dovednosti v oblasti výchovy a péče o dítě v rozsahu 18 hodin v době 12 kalendářních měsíců po sobě jdoucích, a jde-li o osoby vykonávající zprostředkovanou pěstounskou péči, v rozsahu 24 hodin v době 12 kalendářních měsíců po sobě jdoucích, a právo na poskytnutí a zajištění možnosti zvyšovat si tyto znalosti a dovednosti;
Pěstouni mají zákonnou povinnost vzdělávat se a zvyšovat si tak své výchovné kompetence. Pro zprostředkované pečující se jedná o 24 hodin za daný rok, pro nezprostředkované pečující pak 18 hodin. Vzdělávání pěstounů plánuje klíčový sociální pracovník s rodinou dle jejích individuálních potřeb. Při uzavření dohody a následně na začátku každého roku spolupráce je vytvořen tzv. Vzdělávací plán pěstouna. Věděli jste, že povinnost vzdělávat se musí splnit musí splnit oba manželé, jsou-li pečujícími společně?
Rozum a Cit zajišťuje nabídku vzdělávání tak, aby si pěstouni mohli svou povinnost pohodlně splnit. Více o naší pestré škále seminářů, klubů či on-line akcích se dočtete v sekci Vzdělávání pěstounů.
g) povinnost umožnit sledování plnění dohody o výkonu pěstounské péče podle § 47b odst. 4.;
Pěstouni jsou povinni umožnit sledování naplňování Dohody a spolupracovat se svým klíčovým sociálním pracovníkem. Návštěvy probíhají zpravidla v domácnosti pěstounů. Doprovázejícímu pracovníkovi musí být umožněno hovořit s dítětem o samotě, avšak vždy po dohodě s pěstounem.
Každých 6 měsíců zpracovává klíčový sociální pracovník doprovázející organizace Rozum a Cit zprávu o průběhu výkonu pěstounské péče, kterou předá místně příslušnému OSPOD. S obsahem zprávy pěstouny i dítě vždy seznámí. Pěstouni mají právo vyjádřit své připomínky k obsahu půlroční zprávy, kterou předáme místně příslušnému OSPOD pečujícího i svěřeného dítěte.
Pěstouni jsou povinni bezodkladně sdělit klíčovému sociálnímu pracovníkovi všechny důležité skutečnosti spojené s výkonem pěstounské péče a umožnit mu vykonat předem ohlášenou návštěvu v domácnosti.
h) právo na stížnost
Klienti Rozum a Cit, z. s. si mohou stěžovat na kvalitu nebo způsob poskytovaných činností, aniž by tím byli jakýmkoli způsobem ohroženi.
Rozum a Cit, z. s. má pro vyřizování stížností stanovena následující vnitřní pravidla:
Stížností rozumíme nespokojenost klienta s kvalitou nebo způsobem poskytovaných činností. Podání podnětu nebo stížnosti můžete učinit při osobním setkání ústně, dále telefonicky, elektronicky, dopisem, prostřednictvím schránky na podněty, připomínky a stížnosti. Řešení podnětu či stížnosti se věnuje odpovědný pracovník. Stížnost vždy řeší přímý nadřízený pracovníka, kterého se stížnost týká.
Pokud nebudete s řešením stížnosti spokojen/a, můžete se poté obrátit na výkonnou ředitelku organizace, případně na předsednictvo organizace.
Pokud se budete chtít obrátit na další nadřízené a nezávislé orgány, kontakty uvádíme níže. Na Váš podnět či stížnost Vám vždy odpovíme písemně.
Pokud neuvedete v podnětu nebo stížnosti své jméno ani adresu, vyřízení Vaší záležitosti zveřejníme vždy na nástěnce na pracovišti, kde pracuje váš průvodce a uveřejníme na našich webových stránkách. Všechny podněty a stížnosti evidujeme v písemné podobě a využíváme je ke zlepšení spolupráce s Vámi. Lhůta pro vyřízení Vašich podnětů a stížností je 30 dní.
Nespokojenost s vyřízením podnětů a stížností:
Pokud nejste spokojen/a s řešením Vašeho podnětu nebo stížnosti v naší organizaci, můžete se obrátit na tyto nadřízené a nezávislé orgány:
Kontakty na nadřízené orgány:
Kontakty na nezávislé orgány:
Nejsou vám některá práva o povinnosti jasná?
Všechny otázky rádi zodpovíme.
Kontaktujte nás